BossMan2023

Ravintolaviihteen uusi nousu – tuoko digitalisaatio ja älypuhelit uuden nousun

ravintola, ravintolaviihde, viihde

Vuodet 2019-2020 olivat varsinkin suomalaisille ravintoloille, ja nimenomaan yöravintoloille vaikeata aikaa. Sen jälkeenkin koko ravintola-ala on kokenut kovia, mutta tulevaisuuteen on suhtauduttava perustavalla positiivisuudella, nousu voi tulla, vaikka digitalisaation ja älypuhelinten kautta. Ravintoloiden on vain kehitettävä omia palveluitaan sekä omaa olemustaan kohti tulevaisuuden uudenlaisia ravintolatrendejä.

Mitä ne trendit sitten ovat? Eiköhän ne perustu samaan kuin aiemminkin eli yhteisöllisyyteen, viihteeseen ja ajanvietteeseen, nykyään van siihen pitää yhdistää yksilöllisyys ja uudet palvelut, kuten vaikkapa Nettikasinot.tv sivuston esille tuomat nettikasinot. Miten nettipelaaminen voidaan liittää ravintoloihin siten, että unohdetaan alkoholi?

Alkoholin sijasta energiajuomat ja mocktailit

Hyvä ruoka, hyvä seura ja hyvänmakuiset juomat, ei ravintolassa ole pakko enää päihtyä. Ei ainakaan sellaisia iltoina, kun siellä järkkäisi peli-iltoja. Ne vain vaativat täysin erilaiset laitteistot ja sisustuksen kuin useimmissa ravintoloissa on aiemmin ollut. Jotta ravintolat saisivat uuden nousukiidon, tulisi ravintoloiden olla valmiita vastaanottamaan laajemman pohjan asiakkaita, ja muovata osa illoista täysin uudelle kohderyhmälle, pelaajille. Pelien parista on helppo kehittää pelien teemoihin sopivia iltoja ja kumppaneita varmasti on löydettävissä vähänkään isommista kaupungeista ainakin – pienet paikkakunnat joutuvat luonnollisesti kehittämään jotain pienempää ja todennäköisesti myös enemmän tehdä itse, mutta ideat toimivat joka paikassa.

Pelejä voi olla niin digipelit, mobiilipelit kuin lautapelit ja korttipelit. Lautapelien ja korttipelien tapahtumailtoihin voi yhdistää palkinnot paikalliseen elokuvateatteriin tai teatteriin, ja paikalle voi kutsua näyttelijöitä ja taikureita viihdyttämään pelaajia, jotka eivät ole aktiivisesti mukana kisaamassa, tai pelaamassa. Ravintolaviihteen oheismahdollisuudet ovat laajat.

Viihde + ruoka: kun elämyksellisyys kohtaa teknologian

Jos aiemmin esimerkiksi ravintola myi pizzan ja juoman 15 eurolla, mutta peli-iiltana kun isoilla screeneillä on näytetty jalkapalloa, jääkiekkoa tai illan e-urheiluturnaus, onkin myyty pizzapaloja tai vastaavia, pieniä slider hampurilasia eurolla tai kahdella kappale, ja saatu illan aikana paljon isompi myynti per asiakas, on huomattu, että idea toimii. Se vain vaatii enemmän suunnittelua ja enemmän omaa työaktiivisuutta, mutta jos vaihtoehtona on laittaa ravintolan ovat kiinni, niin eikö silloin nimenomaan se oma aktiivisuus ja aktiivinen markkinointi ole tarpeen?

Jos ravintola yhä kuitenkin toimii hyvällä tasolla, ei välttämättä ole tarvetta tehdä mitään, mutta jos yksikin ilta on hiljainen ja työntekijät ovat töissä, miksi ei niille illoille kehittäisi jotain aktiviteettejä, jotka tuottavat asiakaille kokemuksia, iloa, jännitystä ja elämyksiä. Todella monet tämän hetken tutkimukset tukevat oletusta, että ihmiset hakevat elämyksiä, miksei niitä voisi tarjota myös ravintolassa.

Ravintolan viihteen mahdollisuudet ovat nykyään moninkertaiset verrattuna vuosien takaiseen, eikä kukaan ole kieltänyt keittiötä kehittämästä enemmänkin pientä purtavaa kuin sipsejä ja suolapähkinöitä. Pienellä vaivalla keittiössä saa aikaisesti tarpeellisen määrän hyvänmakuisia ruokatarjoiluita, jos ja kun on vain halua toteutukseen.

Data ja personointi – miten ravintolat oppivat tuntemaan asiakkaansa

Muutamia vuosia sitten joissain ravintoloissa, ruokaravintoloissa, yritettiin rakentaa järjestelmää, missä keittiö olisi etukäteen aina tiennyt asiakkaan mieltymykset ja olisi voinut personoida jokaisen annoksen asiakkaan mukaisesti. Valitettavasti nämä kaatuivat monesti ravintoloitsijan kärsimättömyyteen ja keittiön välinpitämättömyyteen. Asiakkaat voidaan huomioida huomattavasti paremmin kuin koskaan aiemmin, jos halutaan. Se vaatii enemmän salihenkilökunnalta ja keittiöltä, mutta samalla tuote ja palvelu perustuu enemmän laatuun kuin määrään.

Jos asiakkaat nykyään muutenkin toivovat ja haluavat personointia, miksei sitä tarjota ravintoloissa? Se ei välttämättä toimi ketjupaikoissa, missä kaikki tehdään joka paikassa samalla tavalla, mutta pienissä tai miksei isommissakin paikallisesti toimivissa ravintoloissa personointi ei olisi vaikeaa enää nykypäivänä. Palvelu voisi käyttää hyväkseen sovelluksia, mobiililaitteita, tai yksinkertaisesti vain aktiivisesti asioita kyselevää salihenkilöstöä, joka toisi esille mahdollisuudet oman ruokamieltymyksien tallentamiseen ravintolan järjestelmiin, jotta seuraavalla kerralla voidaan palata tähän tietoon ja tiedustella, haluaako asiakas jotain hänelle personoitua ruoka-annosta.

Ravintolan ruokalistan ei välttämättä tarvitse muuttua paljon. Ravintolan raaka-ainevalikoiman sisältöihin ja maustevalikoimaan saattaisi tulla pieniä muutoksia. Personoinnin ei tarvitse olla yliampuvaa, se voi tarkoittaa perunoiden sijasta kauraa, riisiä yms. Keittiöhenkilökunnalla on tietous ja ammattitaito, ravintoloitsijan on ehkä viimeistään nyt aika ottaa se todelliseen käyttöön.

Haasteet käyttöönottovaiheessa – investoinnit, osaaminen ja muutosvastarinta

On kyseessä perinteinen ruokaravintola, pizzeria tai hotelli, kaikki muutokset tuovat haasteensa. Jopa muutokset, jotka tuovat helpotusta, saavat helposti vastustusta, koska monet ovat muutosvastarintaisia. Muutosvastarinnan voittamiseksi on hyvä tehdä suunnitelma hyvissä ajoin, sekä kehittää sanat ja tapa, millä tuoda muutokset ensin esille henkilökunnalle. Parasta olisi, jos henkilökunta olisi mukana suunnittelussa ja toteuttamisessa, silloin olisi mahdollista, että muutos kohtaisi vähemmän vastarintaa. Jokainen muutos vaatii myös investointeja, se voi vaatia lisäopiskeluja mutta myös rahaa, ja aikaa.

Ravintolan uusi konsepti, uusi ilme ja uusien tapojen käyttöönotto voi onnistus hyvin ja nostaa ravintolan tuloksen nousuun, mutta se voidaan myös hätäilemällä ja kiirehtimällä saada epäonnistumaan ja lopulta aikaansaada sen lapun ovelle. Ei turhaan sanota, että ravintoloiden historiassa on kaksi tärkeätä päivää yli muiden: avaaminen ja sulkeminen. Mutta jos ravintola haluaa oikeasti muuttaa suuntansa ja luoda uuden konseptin, voi ravintola saada myös historiaansa uuden mahdollisuuden, uuden avaamisen – se vain pitää käyttää täysin hyödyksi.

Vinkki: Älä koskaan avaa ravintolaa hiljaisuudessa. Voit pitää testiavajaiset pienelle porukalle, mutta avatessasi uutta ravintolaa, siihen pitää satsata. Vaikka se tuntuisi kuinka pahalta, mainokset pitää laittaa paikallisen kaupunkilehteen, digiin ja näkyville kaupunkikuvaan – avajaiset ovat vain kerran. Jos avaat hiljaisuudessa, kertoen avajaisista vain Facebookissa sadalle ihmisille, olet menettänyt ravintolasi historian tärkeimmän päivän momentumin!

Mitä tulevaisuus tuo tullessaan: uudet konseptit, virtuaalivierailut ja älyratkaisut

Ravintolat tulevat kehittymään jatkossa myös teknologian kehittyessä. Se, että uusia konsepteja tarvitaan aina, on ravintoloitsijoiden peruskauraa, mutta uudet älyratkaisut ja lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden mahdollisuudet voivat tuoda oman maukkaan lisänsä ravintolan kokonaispalveluun. Ja on aina hyvä muistaa myös, ettei kaikkea tarvitse osata itse, vaan pitää osata konsultoida tahoja, jotka tietävät mitä tekevät. Maksamalla toisille oikein tekemisestä säästää itseltään vaivan, opettelun ja ajan – ja todennäköisesti saa paremman lopputuloksen asiassa kuin asiassa.


Vastaa