Hesburger Vantaa Tikkurila palkittiin Suomen parhaana Hesburger-ravintolana Hesepäivillä Vantaalla. Hesburgerin henkilöstöjuhlassa vuoden 2024 parhaimman ravintolan palkinnon vastaanotti Tikkurilan ravintolapäällikkö Jenna Perämäki
– Tuntuu ihan sairaan hyvälle, ja palkinto oli todella mieluinen yllätys. Olemme tehneet tasaisen hyvää tulosta koko vuoden, ja on todella hienoa, että tästä saatiin myös tunnustusta, Perämäki kertoo hymyillen.
– Meidän ravintolassamme on tekemisen meininki ja positiivinen asenne. Tämä näkyy myös työtyytyväisyystuloksissa, jotka ovat todella hyviä, ja henkilökunnan vaihtuvuus on pientä. Kaikki työntekijät ja esihenkilöt puhaltavat yhteen hiileen. Haluamme palvella asiakkaitamme mahdollisimman hyvin, on kyse sitten suosituista kotiinkuljetuspalveluista tai ravintolassa tehtävistä tilauksista, Perämäki kehuu.
Tyytyväiset asiakkaat
Hesburgerin operatiivinen johtaja Mari Piispanen nostaa myös asiakastyytyväisyyden yhdeksi kriteeriksi, jolla Tikkurila voitti parhaimman Hesburgerin palkinnon.
– Laatu, palvelu ja siisteys ovat korkealla tasolla tässä ravintolassa, ja asiakkaat palaavat Tikkurilaan kerta toisensa jälkeen. Myös henkilöstön asenne ja palveluripeys ovat erinomaisella tasolla. Uusiin asiakaskokemusta parantaviin asioihin tartutaan avoimin mielin, ja kaikki työntekijät toimivat yhteistyössä tavoitteiden eteen. Ravintolaa johdetaan ammattitaidolla, ja se on myös todella siisti, jossa on aina ilo vierailla. Selvästi huomaa, että ravintolan henkilökunta haluaa tarjota asiakkaalle hyvän Hesburger-kokemuksen, Piispanen tiivistää.
Vantaan Flamingossa viime viikonloppuna järjestetyillä Hesepäivillä palkittiin vuoden Hesburger-ravintolan ja vuoden aluepäällikön lisäksi alueiden parhaimmat Hesburger-ravintolat sekä Iloisen palvelun ammattilaiset IPA 5 -tentin suorittaneet. Hesburgerilla on Suomessa 271 ravintolaa. Hesburger-ketjun palveluksessa työskentelee Suomessa noin 6 000 työntekijää.
Hesburger – Suomen pikaruokaketjun tarina kansainväliseksi menestykseksi
Hesburger on synnyttänyt lämpimiä muistoja suomalaisille jo yli viiden vuosikymmenen ajan. Perustettu Turussa vuonna 1970, ketju on kasvanut Suomen suurimmaksi pikaruokaravintolaketjuksi ja laajentunut myös kansainvälisille markkinoille.
Hesburgerin tarina alkoi, kun turkulainen yrittäjä Heikki Salmela osti pienen grillikioskin Turun Hämeenkadulta. Ravintola nimettiin hänen vaimonsa Hesyn mukaan, ja ensimmäinen varsinainen Hesburger-ravintola avattiin samalla paikalla vuonna 1970. Alkuvuosina tarjolla oli klassikoita kuten hampurilaiset ja ranskalaiset, mutta Salmela panosti erityisesti tuoreisiin raaka-aineisiin ja maukkaaseen kastikkeeseen – näkymä, joka erotti ketjun kilpailijoista.
1980-luvulla ketju alkoi laajentua nopeasti: ensimmäiset ravintolat avattiin Helsinkiin ja Tampereelle, ja 1990-luvun alkuun mennessä Hesburgerilla oli yli 50 toimipistettä Suomessa. Yritys innovoi jatkuvasti tarjontaa – esimerkiksi Hesburger-sauce ja lohkoperunat tulivat pysyviksi valikoiman osiksi. Samalla ketju profiloitui perheystävälliseksi vaihtoehdoksi, jossa nopean ruuan lisäksi korostettiin viihtyisää tunnelmaa.
Kansainvälinen laajeneminen – kohti uusia markkinoita
Hesburgerin ensimmäinen kansainvälinen ravintola avattiin Viroon vuonna 1995, ja sen jälkeen ketju on vahvistunut Baltian maissa. Vuonna 2002 yritys avasi toimipisteet Venäjällä, josta tuli yksi sen tärkeimmistä markkinoista. Keskieurooppaan laajeneminen alkoi Puolasta ja Saksasta, mutta kilpailu globaalien ketjujen kanssa oli kovaa. Venäjän markkinoilla Hesburger oli erityisen suosittu, ja vuonna 2021 siellä oli yli 60 ravintolaa. Kuitenkin Venäjän hyökättyä Ukrainaan vuonna 2022 yritys päätti lopettaa toimintansa maassa eettisten näkemysten vuoksi.
Tällä hetkellä Hesburgerilla on yli 450 ravintolaa, joista noin 150 sijaitsee Suomea lukuun ottamatta Virossa, Latviassa, Liettuassa, Bulgariassa ja Saksassa. Kansainvälisillä markkinoilla yritys on korostanut suomalaisuutta – esimerkiksi tarjoamalla karjalanpiirakoita ja muuta paikallista makumaailmaa mukaan menuihinsa.
Menun kehitys ja vastaus kuluttajien odotuksiin
Hesburger on aina sopeuttanut tarjontaansa aikakauden makuihin. 2000-luvulla kasvisvaihtoehdot kuten soijarouheestä tehdyt hampurilaiset tulivat mukaan, ja 2010-luvulla lanseerattiin gluteenittomia vaihtoehtoja. Vuonna 2023 menuun lisättiin myös kestävästä kanasta tehtyjä annoksia, mikä heijastaa kuluttajien kasvavaa kiinnostusta ympäristövaikutuksiin.
Erityisesti Hesburgerin aterioiden suomalainen sävy on ollut avainasemassa: esimerkiksi kesäisin tarjolla on grillattua poronlihaa, ja joulun alla voit tilata jopa glögi-maustetun juoman. Tämä paikallinen identiteetti on auttanut yritystä erottumaan kansainvälisillä markkinoilla.
Ympäristövastuu ja kestävä kehitys
Hesburger on viime vuosina panostanut merkittävästi ympäristövastuuseen. Vuonna 2020 yritys sitoutui vähentämään hiilijalanjälkeään 50 % vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteita on edistetty muun muassa kierrätysjärjestelmien parantamisella, biojätteiden hyödyntämisellä ja pakkausmateriaalien uusiutumisella. Lisäksi osa ravintoloista käyttää aurinkoenergiaa.
Kuluttajille tarjotaan myös mahdollisuutta valita kestävempiä vaihtoehtoja – kuten kasvisruokia ja lähialueilta hankittuja raaka-aineita. Tämä linjaus tukee yrityksen tavoitetta olla Suomen ja Baltian johtava kestävän pikaruuan tarjoaja.
Tulevaisuuden haasteet ja mahdollisuudet
Hesburgerin tulevaisuuden kannalta keskeisiä kysymyksiä ovat kilpailu globaalien ketjujen kanssa ja kuluttajien muuttuvat odotukset. Kasvava terveystietoisuus ja digitaalisten tilausjärjestelmien kehitys asettavat paineita innovaatioille. Toisaalta yritys voi hyödyntää vahvaa brändiään Suomessa ja kasvavassa määrin ulkomailla.
Erityisesti Keski-Euroopan markkinoiden vakiinnuttaminen vaatii paikallista sopeutumista – esimerkiksi Saksassa on tarjottu paikallisia makuja kuten currywurst-aterioita. Samalla kotimaassa Hesburger jatkaa legendaarisen asemansa ylläpitämistä, mikä näkyy esimerkiksi ajoittaisten kampanjoiden ja yhteistyökuvioiden kuten RAY:n ja jääkiekkoliiton kanssa.
Yhteenveto – Hesburgerin matka pikaruuan pioneeriasta kansainväliseksi brändiksi
Hesburgerin tarina on yksi menestyksellisimmistä suomalaisista yritystarinöista. Sen juuret Turun kujilla ovat kasvaneet kansainväliseksi verkostoksi, joka yhdistää suomalaisen ruokakulttuurin globaaleihin trendeihin. Vaikka tulevaisuudessa on haasteita, yrityksen kyky innovoida ja sopeutua tekee siitä vahvan pelaajan pikaruualaalla.
Listaus: Keskeiset faktat Hesburgerista
- Perustettu Turussa vuonna 1970.
- Yli 450 ravintolaa 7 maassa (2024).
- Tunnettuja tuotteita: Hesburger-sauce, lohkoperunat, kasvisburgerit.
- Päämaja sijaitsee edelleen Turussa.
- Sitoutunut hiilineutraaliuteen vuoteen 2030 mennessä.