Foodora on jälleen kurkistanut kulissiensa taakse ja analysoinut joulunajan tilausdataansa. Suomalaisten ruokailutottumukset muuttuivat juhlapyhien aikana edellisvuoteen verrattuna. 2023 voittaja oli hampurilainen, mutta tänä vuonna pokaalin vei pizza.
Jouluna perinteisesti kuluttajat suuntaavat omien joulupöytien antimien pariin. Foodoran tilaukset alkavat laskea jo 22. joulukuuta alkaen, mutta ne palautuvat pikkuhiljaa normaalille tasolle tapaninpäivän jälkeen. Välipäivinä tilausmäärät ovat hieman tavallista alhaisemmat.
Tarkemmin tarkasteltuna jouluaattona tilaukset laskivat tänä vuonna 80 prosenttia, kun taas vuoden 2023 jouluna laskua oli peräti 88 prosenttia. Tämän joulun joulupäivänä tilaukset olivat 45 prosenttia alempana normaaliin verrattuna, kun vuonna 2023 laskua oli 37 prosenttia. Tapaninpäivänä näkyy kuitenkin raju nousu tilauksissa, mikä kertoo siitä, että jouluruoka alkaa kyllästyttää.
Vuonna 2023 tilatuin ruoka välipäivinä olivat hampurilaiset, kun taas tänä vuonna selkeäksi voittajaksi selviytyi pizza. Vaikka jouluaattona tilausmäärät putoavat selkeästi, jouluaattona ja joulupäivänä pizza oli suosituin valinta. Vuoden 2024 jouluaattona pizzaa tilattiin peräti 76 prosenttia enemmän kuin hampurilaisia, kun taas joulupäivänä vastaava luku oli 53 prosenttia. Vuonna 2023 hampurilaiset taas ohittivat pizzan yli 23 prosentilla.
Kebabin ja hampurilaisten osuus oli pienimmillään tänä jouluna, mutta erityisesti kebab teki paluun tapaninpäivänä. Hampurilaisia taas syödään tasaisesti ympäri vuoden ja hampurilainen on jatkuvasti suosituimpien ruokien TOP 3.
Intialainen yllätys
Yllättäen kuitenkin intialainen keittiö on suosittua juuri jouluna. Myös muut etniset ruoat, kuten sushi ja thaimaalainen ruoka, kiinnostavat jouluna. Perinteiset suomalaiset jouluruoat, kuten kinkku ja laatikot, eivät sen sijaan näy Foodoran tilauksissa.
Joulun ja uudenvuoden välisellä viikolla tilanne hetkellisesti normalisoituu, kunnes uudenvuoden aatonaattona tilaukset alkavat jälleen laskea. Vuonna 2023 tilaukset laskivat 34 prosentilla. Uudenvuodenpäivä taas on yksi vuoden kiivaimmista tilauspäivistä ja huomattavaa on, että vuonna 2023 tilaukset nousivat 170 prosentilla normaaliin maanantaihin verrattuna, ja 133 prosentilla uudenvuodenaatosta.